Orion: de flexibele alleskunner uit de vloot van Van der Velde
De Orion is voor vele doeleinden geschikt. Het schip dat in 2000/2001 niet alleen werd verlengd, maar ook meteen een nieuwe motor van 370 pk kreeg, biedt voor veel werkzaamheden op het water letterlijk een zee aan mogelijkheden. Zo zetten opdrachtgevers de Orion meer dan eens in als directievaartuig. Ook als sleep- of duwboot bewees het schip zijn diensten, en dat doet ze nog steeds. Daarnaast varen we met het schip door Nederland, om dienst te doen als peilvlet.

Prima uitgerust
Technisch beschikt de Orion over een prima uitrusting, met uitgebreide navigatie- en communicatieapparatuur. Het schip heeft bijvoorbeeld twee Marifoons aan boord en een Alphatron-radar met kaart overlay. De bemanning vindt in het ruime stuurhuis een tafel met een L-vormige bank, terwijl in het vooronder een kombuis met koelkast, een kooi en een toiletruimte zitten. De royale werkkuip van de Orion heeft een beting en een sleephaak en tevens 10 tons koppellieren.
Technische gegevens
Lengte |
14,80 m |
Breedte |
4,10 m |
Diepgang |
1,58 m (op de hak) |
Certificaat van onderzoek |
C.C.B. SI 8446 C |
Motor |
Volvo penta TAMD 121D. Vermogen 400 pk (295 kW) |
Stuurwerk |
Handhydraulisch merk Servi en tevens voorzien van Powerpack met wegafhankelijke bediening |
Electrische systemen |
24 volt, omvormers van 24 volt naar 12 volt en van 24 naar 220 volt 1500 Watt |
Autotelefoon |
06 – 51 62 36 33 |
Marifoons |
Tweemaal waarvan één met kanaal 40 ten behoeve van Rijkswaterstaat |
Radar |
Alphatron JRC Color riverradar met Tresco kaart overlay systeem met gps kompas AIS. |
Accommodatie |
Ruim stuurhuis voorzien van tafel en L-vormige bank, oppervlak ± 15 m². Vooronder: kombuis met koelkast, slaapgelegenheid en toiletruimte |
Peilpijp |
Diameter 130 mm in het stuurhuis |
Peilbeun |
RVS 700 x 400 mm tevens frame aanwezig om over de kop te meten. Bracketmaten: Reason 8101. |
Werkkuip |
Ruime werkkuip voorzien van beting met sleephaak, en ankerverzetpennen |
Wendbaarheid |
Uitstekend door het toepassen van een stabilo patent roer. Het vaartuig draait binnen zijn eigen lengte |
De Orion beschikt tevens over een zware duwsteven en is voorzien van 2 maal 10 tons koppellieren |
Het geluidsniveau in het stuurhuis ligt ruim onder de in de Arbo-wet gestelde maximum waarde van 70 dB. Aan boord ligt het ISO 9001: 2008 kwaliteitshandboek ter inzage.